یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: دکتر حسین فاطمی در خانواده‌ای روحانی در سال1296 در شهر نایین متولد شد.

 پدرش سیدعلی محمد معروف به سیف‌العلما از روحانیون طراز اول نایین محسوب می‌شد. حسین پس از طی کردن دوره ابتدایی به اصفهان عزیمت کرد و علاوه بر ادامه تحصیل، در روزنامه‌ای در اصفهان مشغول به کار شد. سپس برای ادامه تحصیل به اروپا رفت و با اخذ درجه دکتری به ایران بازگشت. پس از شهریور1320 و آزادتر شدن فضای سیاسی ایران روزنامه باختر را منتشر کرد. او در 19مهرماه 1331 عهده‌دار وزارت امور خارجه شد. مخالفت او با دربار پس از کودتای نافرجام 25مرداد به اوج رسید ولی پس از کودتای 28مرداد به مدت 6ماه مخفی شد. سرانجام در 19آبان 1333 با حکم دادگاه نظامی اعدام شد.

آیت‌الله حاج میرزا خلیل‌ کمره‌ای

حاج میرزا خلیل کمره‌ای در سال1277 شمسی در دهکده فرنق کمره استان مرکزی دیده به جهان گشود. او محقق و فیلسوف الهی بود که بیشتر به سبب تلاش در جهت اتحاد مذاهب اسلامی شهرت دارد. تحصیلات خود را در حوزه‌های علمیه اراک و قم نزد آیت‌الله عبدالکریم حائری‌یزدی آغاز کرد. معروف‌ترین کتب وی افق وحی، شرح نهج‌البلاغه، قبله اسلام، تفسیر قرآن، بیت‌المقدس و تحول قبله و عنصر شجاعت یا هفتاد دوتن و یک تن است. وی به نمایندگی آیت‌الله بروجردی به قاهره عزیمت کرد و از شیخ محمد شلتوت مفتی اعظم و رئیس دانشگاه الازهر به خاطر فتوای تاریخی‌اش مبنی بر جواز پیروی از مذهب شیعه تشکر کرد. وی بیش از 3دهه امامت جماعت مسجد فخرالدوله را بر عهده داشت. آیت‌الله کمره‌ای در تاریخ 19 مهره‌ماه 1363 شمسی دارفانی را وداع گفت و در قم به خاک سپرده شد.

روزی که ایران دارای قانون وظیفه عمومی (سربازی) شد

در این روز از مهر ماه سال 1305هجری خورشیدی در تهران اعلام شد که از دهم آبان همان سال(31اکتبر1926) قانون نظام وظیفه عمومی در ایران به اجرا درمی‌آید و پسران 18سال به بالای ایرانی مشمول خدمت سربازی خواهند بود و این خدمت ملی 2سال طول خواهد کشید. هنگام طرح لایحه این قانون در مجلس که خواست رضاخان(پهلوی یکم) بود، برخی با آن مخالفت کرده بودند. اجباری و عمومی شدن خدمت سربازی از افکار «کلازویتس» فرضیه‌پرداز نظامی آلمان است که اندیشه‌هایش را در نیمه اول قرن19 منتشر ساخت و این قسمت را «عمومی شدن دفاع از وطن» عنوان گذارد. کلازویتس ابراز عقیده کرده است که مردم یک کشور باید از طریق خدمت وظیفه(اجباری، بدون اغماض و تبعیض) با فنون رزم آشنا شوند تا در صورتی که خطری میهن آنان را تهدید کرد جملگی و بدون نیاز به آموزش وقتگیر، در کوتاه‌ترین زمان آماده دفاع باشند.

زادروز موریاک، نویسنده شهیر فرانسه

امروز زادروز «فرانسوا موریاک» نویسنده بزرگ قرن بیستم فرانسه است که 11اکتبر1885 به دنیا آمد و 85سال عمر کرد. در میان آثار او، از مقاله برای روزنامه تا داستان، نمایشنامه و تالیفات غیر داستانی و شعر دیده می‌شود. 30داستان از او انتشار یافته که هنوز هم تجدید چاپ می‌شوند. «دفترچه سیاه» یکی از داستان‌های اوست. بیوگرافی شارل دوگل بهترین تالیف غیر‌داستانی موریاک است. وی در سال1952 برنده جایزه نوبل در ادبیات شد. او چند جایزه و مدال دیگر از جمله نشان لژیون دونوررا به دست آورده است. آخرین کار مهم موریاک تنظیم یادداشت‌هایش به صورت کتاب بود.

کد خبر 117996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز